dilluns, 12 de desembre del 2011

L'EAB presenta propostes (i moció) per unes ordenances fiscals municipals progressives, redistributives i d'excepcionalitat social

L’espai polític municipalista barberenc Esquerra Alternativa per Barberà (EAB) es va presentar a les passades eleccions municipals amb un programa d’actuació municipal on ens comprometríem a treballar per unes ordenances fiscals de caràcter progressiu i on aplicaríem exempcions i rebaixes en impostos i taxes municipals per a la població aturada sense prestacions o que depengui de prestacions socials mínimes o assistencials. També ens comprometíem a fer un cens municipal d’habitatges buits per aplicar recàrrecs en aquells immobles en desús i promocions privades d’habitatge paralitzades.


En aquesta línia cal entendre els dos documents que avui fem públics des de l’EAB, un cop s’han treballat en diferents assemblees. El primer, és el document de propostes i al·legacions que ha fet l’EAB a les Ordenances Fiscals Municipals que han estat aprovades provisionalment, unes propostes que van en la línia de fer efectiva una defensa d’uns impostos i hisenda municipal que es basi en els principis de progressivitat, redistribució i excepcionalitat social. El segon document és complementari a un dels punts del primer document, i és la proposta de moció a favor que l’Ajuntament de Barberà reglamenti la categoria d’Habitatge Desocupat Permanentment, i que s’ha fet arribar a tots els grups municipals amb representació al Ple Municipal perquè sigui incorporada, debatuda i votada en el proper ple del mes de desembre, un reglament necessari per poder començar a aplicar un recàrrec del 50% (com permet la llei, i demanem que s’apliqui des de l’EAB) als immobles desocupats.


Us animem a què us llegiu en deteniment els dos documents, remarcant que des de l’EAB no estem reclamant, ni de bon tros, mesures excepcionals, sinó simplement mesures que estan recollides al Reial Decret Legislatiu 2/2004 pel que s’aprova el text refós de la Llei Reguladora d’Hisendes Locals. Per tant estem parlant de voluntat política, simplement, i si no s’apliquen caldria que el govern municipal expliqués bé per què no ho fa.


Diferents propostes i al·legacions en impostos i taxes municipals van en la línia de bonificar les quotes finals a llars i persones que estiguin a l’atur sense prestacions ingressos o depenguin exclusivament d’una prestació social mínima (proposta/al·legació núm. 1, 5, 9 i 10), en un 100%; i, en el cas d’immobles amb valors cadastrals més baixos i rendes baixes, aplicar bonificacions entre el 20% i el 10%, establint per norma general a Barberà que els majors patrimonis i majors rendes han d’aportar més en l’IBI (proposta/al·legació núm. 6).


Altres propostes i al·legacions demanen que s’apliquin aspectes que ja recull la legislació vigent sobre hisendes municipals: recàrrec del 50% a l’IBI a l’habitatge desocupat (proposta/al·legació núm. 2); que s’apliqui un gravamen diferenciat de l’1% a l’IBI al 10% dels immobles urbans no residencials de major valor cadastral al municipal, vinculat a activitats privades (proposta/al·legació núm. 3) i, si existeixen al municipi, que s’apliqui el mateix gravamen a immobles de característiques especials (proposta/al·legació núm.4); que es reduixi a la mínima bonificació possible, tal com permet la llei, ajudes en l’IBI a activitats vinculades a la construcció (proposta/al·legació núm. 7); així com que es pugi fins al màxim possible establert per la llei, el 30%, l’Impost sobre Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana (proposta/al·legació núm. 8).


En definitiva són propostes que entenem que van en la línia d’assentar unes noves bases per a la hisenda municipal a escala barberenca i que respongui a criteris de progressivitat, redistribució i emergència/excepcionalitat social. I estem parlant, en tot cas, de fer complir la llei o aplicar-la dintre dels marges que permet, demanant més esforços a qui més patrimoni i renda té. Fent complint la llei es posa de manifest que potser no són les ordenances que ens agradarien com EAB, segurament per alguns i algunes no seran revolucionàries, però entenem que, entre el poc marge que ens deixa el govern municipal per poder informar-nos, participar i engegar processos informatius i debat i la realitat actual, els documents i propostes que presentem són un exercici polític de base molt digne i vàlid per fer front, també des dels ajuntaments i des de Barberà al capitalisme, avui vestit de neoliberalisme.


Des de l’EAB seguim construint alternatives...

A Barberà, apliquem la llei i fem possible que l'IBI tingui un recàrrec del 50% en els habitatges desocupats permanentment

Compartim amb totes vosaltres la proposta de moció que hem traslladat a Alcaldessa i portaveus de grups municipals amb representació al Ple Municipal perquè la incorporin, la debatin i la votin en el proper ple de desembre.

PROPOSTA DE MOCIÓ DE L'ESQUERRA ALTERNATIVA PER BARBERÀ A FAVOR QUE L'AJUNTAMENT DE BARBERÀ REGLAMENTI LA CATEGORIA D'HABITATGE DESOCUPAT PERMANENTMENT

L’existència d’habitatges desocupats al nostre municipi, on hauríem de destacar molt negativament la situació de blocs sencers i construccions completament paralitzats propietat d’importants grups immobiliaris i constructores, suposa greus inconvenients per a la ciutat: es generen processos de deteriorament dels immobles i de l’entorn on es localitzen, així com un aprofitament ineficient social, urbanística i mediambientalment de serveis públics i municipals; i posa de manifest la greu i injusta contradicció que, mentre existeix un important parc d’habitatges desocupats a la nostra ciutat, persones i famílies no poden exercir el seu dret a l’habitatge. Una i altra realitat suposen sobrecàrregues per als ajuntaments i també pel territori urbanitzat, unes sobrecàrregues sobre les quals s’ha d’actuar, des dels consistoris, de forma activa i en benefici dels municipis, del veïnat resident i dels serveis municipals, públics i col·lectius. Al mateix temps, la situació econòmica actual de crisi i retallades pressupostàries i de drets socials i laborals, exigeix als ajuntaments que siguem actius en la defensa dels serveis públics municipals, que es fonamenten, en bona mesura, a través dels impostos i taxes municipals.

ATÈS I CONSIDERANT:

Que existeixen dades contradictòries sobre el parc d’habitatges buits a Barberà, on treballs encarregats per l’Ajuntament a empreses privades com la consultora Aleph parlen d’entre 87-193 habitatges buits (veure http://www.bdv.es/bdv/noticies/detall.php?apartat=&noticia=2083); segons dades d’organismes públics, com el Cens d’Habitatge 2001, parla de 1069 habitatges buits o vacants (veure http://www.idescat.cat/emex/?id=082520#h10000); i, citant, el Pla Local d’Habitatge de Barberà del Vallès es deixa clar que “la projecció d’habitatges buits a partir de les dades del cens del 2001 és de 1.700 habitatges buits. Aquesta xifra ha estat qüestionada pels tècnics municipals que parlen d’una xifra de 900 habitatges buits. Els comptadors sense consum d’aigua són 300 i 400. En qualsevol cas falta informació” (veure document adjunt).

Que personal tècnic municipal de l’Oficina Municipal d’Habitatge, així com altres serveis municipals, han desenvolupat estudis en aquesta matèria i poden generar dades efectives i reals sobre els habitatges desocupats permanentment a la nostra ciutat. Que l’Article 72. Tipus de gravamen. Recàrrec per immobles urbans d’ús residencial desocupats amb caràcter permanent del Reial Decret Legislatiu 2/2004 pel que s’aprova el text refós de la Llei Reguladora d’Hisendes Locals, permet l’aplicació per part dels ajuntaments d’un recàrrec de fins el 50% als habitatges desocupats.

Que Barberà del Vallès no té un reglament propi que determini quins són els immobles desocupats existents a la ciutat per tal fer polítiques municipals en aquesta matèria. Que, en moments com l’actual, encara existeix una clara discriminació en la distribució dels pressupostos de l’Estat vers els ajuntaments respecte altres administracions de l’Estat (diputacions, comunitats autònomes i govern central) i la crisi suposa més precarietat per a la finances públiques municipals.

Que les finances públiques municipals, que es fonamenten en bona part per les aportacions que fem les barberenques a través d’impostos i taxes per tal de fer possible un municipi de caràcter social i públic, han de ser reflex de redistribució i progressivitat adaptada a la realitat i necessitats de cada lloc amb els marges flexibles que disposa la legislació vigent fins al moment.

Que l’accés a un habitatge per a importants sectors de la població de Barberà continua essent una assignatura pendent i que les administracions locals hem d’impulsar polítiques d’habitatge i intervenir en aquest sector, fomentant el lloguer social, accessible i assequible per a tothom, sobretot per a persones amb rendes més baixes, incidint també sobre el parc d’habitatge privat que està en desús o desocupat.

PROPOSEM ELS SEGÜENTS ACORDS:

1) Que l’Ajuntament de Barberà es compromet a impulsar la confecció d’un Reglament Municipal d’Habitatges Desocupats, que permeti definir i quantificar de forma exacta què es considera habitatge desocupat amb caràcter permanent.

2) Aquest reglament serà encarregat exclusivament als equips tècnics municipals i comptarà amb la participació i aportacions de partits polítics, entitats i veïnat no organitzat i persones expertes en la matèria.

3) Que aquest Reglament Municipal d’Habitatges Desocupats haurà d’estar definit en el termini màxim de sis mesos un cop aprovada aquesta moció.

4) Que aquest Reglament Municipal d’Habitatges Desocupats serà la base per a l’aplicació de l’Article 72 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 pel que s’aprova el text refós de la Llei Reguladora d’Hisendes Locals, pel qual l’Ajuntament de Barberà del Vallès començarà a aplicar un recàrrec del 50% a aquests immobles en l’Impost de Béns Immobles un cop estigui aprovat el reglament.

5) Que l’Ajuntament, a través de l’Oficina Municipal d’Habitatge, es posarà a disposició de les propietàries incloses en aquest reglament (particulars i empreses) que vulguin incorporar el seu immoble a la borsa municipal d’habitatge en règim de lloguer per tal de quedar exemptes d’aquest recàrrec, entenent que aquest impost també vol servir d’impuls a l’accés a l’habitatge i afavorir que els immobles desocupats de forma permanent surtin al mercat de lloguer municipal, afavorint l'accés a l'habitatge per part dels i les barberenques i evitar l'especulació.

Barberà del Vallès, 2 de desembre de 2011


----------------------
comunicació que s'ha enviat a Alcaldessa i portaveus de grups municipals:

A l'atenció d'Alcaldessa i portaveus de grups municipals amb representació al Ple Municipal de Barberà del Vallès


Hola, bona nit,


El passat dissabte vam entrar a l’OAC dos documents: un primer de propostes i al·legacions a les Ordenances Fiscals Municipals i, un segon, que és complementari a un dels punts del primer.


Les al·legacions a les ordenances fiscals s’han d’entendre com unes propostes que volem debatre, sense que s’hagin d’entendre com un tot o res, tant pel que fa als 10 punts que presentem, com als aspectes concrets que exposem en cadascun d’aquests 10 punts. Estem obertes a parlar de tot i restem a la vostra disposició.


Pel que fa a la proposta de moció -i coneixent de sobres el ROM (hem lluitat des de fa ja molt temps per poder-lo canviar o exprimir al màxim) i la impossibilitat de poder presentar directament des de la candidatura mocions en el ple municipal- s’ha d’entendre com una proposta que traslladem a Alcadessa i a tots els grups municipals (portaveus) perquè la incorporin, la debatin i la votin en el proper ple del mes de desembre, entenent que en aquest procés ha d’haver marge per a la discussió, una discussió on també entenem que l’EAB ha d’estar informada i poder dir la seva com a part promotora i interessada en la proposta de moció. Restem, com amb l’anterior tema, a la vostra disposició.


Esquerra Alternativa per Barberà

11 de desembre de 2011, Barberà del Vallès

L'EAB proposa unes ordenances fiscals municipals progressives, redistributives i d'excepcionalitat social

L’EAB, davant de l’aprovació inicial i provisional en la sessió extraordinària núm. 12 del Ple de l’Ajuntament el dia 7 de novembre de 2011, i acollint-nos a la convocatòria d'informació pública, reclamacions i propostes que estableix l’article 18 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, presentem la següent Exposició de Motius i les Propostes i Al·legacions resultants:



EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La permanent discriminació que pateixen els ajuntaments respecte altres administracions públiques (govern central, comunitats autònomes i diputacions) en el repartiment dels Pressupostos Generals de l’Estat, així com les conseqüències que estan tenint sobre moltes persones i famílies les polítiques de retallades en matèria de serveis públics i drets socials laborals i el fet que s’estiguin col·lectivitzant les pèrdues i mala gestió de sectors privats i especulatius sobre la població en general i sobre les classes populars i treballadora en particular, amb la complicitat de bona part de la classe política que fins ara ostenta el poder en governs centrals, autonòmics i municipals, suposa greus afectacions en tot el sistema públic, també en l’apartat de funcionament de les hisendes locals, que es basen en bona mesura en l’aplicació d’impostos i taxes que paguen veïnat i usuaris no residents d’aquests serveis que són necessaris per a la vida en comunitat a tots els municipis.


És per això que des de l’EAB, i tenint present el principi bàsic de capacitat contributiva que regeixen en general els sistemes públics d’impostos (les persones que més tenen haurien d’aportar més a la hisenda pública), des de l’EAB també ens posicionem a favor d’una fiscalitat, a escala municipal i barberenca, que atengui als principis de progressivitat i redistribució i excepcionalitat social. Progressivitat i redistribució, perquè considerem que a la nostra ciutat es donen diferents situacions en relació a la capacitat adquisitiva i el patrimoni en les diferents llars barberenques (llars unipersonals i llars familiars monoparentals, nuclears o extenses) i es poden demanar participacions diferents en la hisenda municipal, segons la capacitat adquisitiva i patrimonial, atenent-se a criteris de progressivitat, on tot el veïnat participi del funcionament dels serveis municipals però unes persones i unes famílies aportant més que altres segons patrimoni i renda. Al mateix temps, un sistema públic municipal en una societat de classes ha de ser un instrument d’intervenció política que contribueixi a redistribuir, corregir i compensar les desigualtats i discriminacions que es generen en altres àmbits, en benefici d’una vida en comú, de la comunitat i de la col·lectivitat, en aquest cas la del municipi de Barberà i la dels i les barberenques, de tots i totes. I, excepcionalitat social, perquè la progressivitat considerem que ha de ser un criteri estable, general, sense dependre de situacions econòmiques i polítiques en una escala general, però que existeixen moments com l’actual, que reclamen de la inclusió de criteris d’excepcionalitat temporal en les aportacions a la hisenda municipal per aquelles persones i famílies barberenques que estan en les situacions econòmiques més precàries.


Unes i altres mesures han d’anar encaminades a no reduir els ingressos públics i municipals a la nostra ciutat, hem de defensar i fer pedagogia del nostre sistema públic i municipal, i garantir el nombre, qualitat i accés a serveis i prestacions municipals, fomentant la cohesió i benestar social del conjunt de la població barberenca. I volem remarcar en aquest sentit que l’Ajuntament de Barberà ja aplica alguns i mínims criteris de progressivitat, redistribució i excepcionalitat en les taxes per la prestació de serveis de llars d’infants municipals i de menjadors a les llars d’infants, un aspecte que posa de manifest que la capacitat política i normativa per poder-ho fer existeix i és real i justa.


PER TOT L’EXPOSAT, demanaríem les següents modificacions i inclusions en la proposta d’Ordenances Fiscals Municipals:


1). Inclusió a les Ordenances Fiscals Municipals, com a criteri general, que l’Ajuntament de Barberà del Vallès adapti el conjunt de les Ordenances Fiscals de Barberà a aquests criteris de progressivitat, redistribució i excepcionalitat, establint-se bonificacions fiscals en impostos i taxes per a aquelles persones i llars unipersonals i familiars que no tinguin ingressos o depenguin exclusivament d’una prestació social mínima, així com aplicant-se criteris de progressivitat en aquells impostos municipals on hi hagi marge legal i normatiu per fer-ho, a través de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.


2). Inclusió d’aquest nou punt al punt 2 de l’Article 7. de l’Impost sobre Béns Immobles (“Determinació de la quota, els tipus impositius i el recàrrec”) amb el següent text:


L'Ajuntament exigirà un recàrrec del 50% de la quota líquida de l'impost als immobles urbans d’ús residencial que es trobin desocupats amb caràcter permanent, si compleixen les condicions que es determinin reglamentàriament. Aquest recàrrec, que s'exigirà als subjectes passius d'aquest impost, es meritarà el 31 de desembre i es liquidarà anualment per l'Ajuntament, una vegada constatada la desocupació de l'immoble.


Recordem al Ple Municipal de Barberà del Vallès, que la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, permet l’aplicació legal d’aquest punt.


3). Inclusió d’aquest nou punt al punt 2 de l’Article 7. de l’Impost sobre Béns Immobles (“Determinació de la quota, els tipus impositius i el recàrrec”) amb el següent text:


No obstant el tipus de gravamen específic que s’apliqui a béns immobles urbans, i de conformitat amb l’establert a l’art. 72.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el Text Refós de la Llei d’Hisendes Locals, s’aplicarà un tipus de gravamen de l’1% al 10% dels béns immobles del municipi que tingui el valor cadastral més gran entre els següents usos, segons la classificació oficial del padró cadastral i exclosos els d’ús residencial i els immobles inclosos al punt 1 de l’Article 4 de l’ordenança municipal de l’Impost sobre Béns Immobles: (A) aparcaments/magatzems; (C) comercial; (G) oci i hosteleria; (I) industrial; (M) solars; (O) oficines; (T) espectacles.


Recordem al Ple Municipal de Barberà del Vallès, que la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, permet l’aplicació legal d’aquest punt.


4). Aplicació, en el cas d’existir en el municipi de Barberà de béns immobles de característiques especials al municipi de Barberà, al punt al núm. 2 de l’Article 7. de l’Impost sobre Béns Immobles (“Determinació de la quota, els tipus impositius i el recàrrec”) d’un gravamen 1% als béns immobles de característiques especials.

Recordem al Ple Municipal de Barberà del Vallès, que la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, permet l’aplicació legal d’aquest punt.


5). Inclusió d’aquest nou punt al núm. 3 de l’Article 5 de l’Impost sobre Béns Immobles (“Beneficis fiscals de concessió potestativa o de quantia variable”):


Gaudiran d'una bonificació del 100% en la quota íntegra de l’impost, prèvia demanda de les possibles llars beneficiàries i de l’informe municipal corresponent, aquells immobles on tots els seus membres estiguin en situació d’atur sense prestació o depenguin exclusivament d’una prestació social mínima.


Recordem al Ple Municipal de Barberà del Vallès, que la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, permet l’aplicació legal d’aquest punt.


6) Inclusió d’aquest nou punt al núm. 3 de l’Article 5 de l’Impost sobre Béns Immobles (“Beneficis fiscals de concessió potestativa o de quantia variable”):

Gaudiran d'una bonificació del 20% en la quota íntegra de l’impost, aquells immobles urbans d’ús residencial que tinguin un valor cadastral inferior a 40.000€ i que acreditin una renda anual inferior a 10.000 € per cada membre de la unitat familiar.

Gaudiran d’una bonificació del 10% en la quota íntegra de l’impost, aquells immobles urbans d’ús residencial que tinguin un valor cadastral entre 40.001-90.000€, i que acreditin una renda anual inferior a 10.000 € per cada membre de la unitat familiar.


Recordem al Ple Municipal de Barberà del Vallès, que la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, permet l’aplicació legal d’aquest punt.


7) Modificació del punt 1 de l’Article 5 de l’Impost sobre Béns Immobles (“Beneficis fiscals de concessió potestativa o de quantia variable”) amb el següent text:


Gaudiran d'una bonificació del 50% en la quota de l'impost, els immobles que constitueixin l'objecte de l'activitat de les empreses d'urbanització, construcció i promoció immobiliària i no figurin entre els béns del seu immobilitzat.


Recordem al Ple Municipal de Barberà del Vallès, que la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, permet l’aplicació legal d’aquest punt, ja la bonificació en aquest capítol pot estar entre el 50% i el 90% (a Barberà està i es manté en el 75% i demanaríem que, en aquest capítol, s’apliqués el mínim de bonificació).


8) Modificació del punt 2 de l’Article 8 de l’Impost sobre Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana (“Tipus de gravamen i quota”) amb el següent text:


La quota serà el resultat d'aplicar a la base imposable el tipus del 30%” i s’hauran d’adaptar quotes íntegres i líquides a aquest percentatge màxim que marca la llei.


Recordem al Ple Municipal de Barberà del Vallès, que la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, permet l’aplicació legal d’aquest punt, ja el tipus aplicar pot arribar a un màxim del 30% (a Barberà no arriba al 28% i demanaríem que, en aquest capítol, s’apliqués el màxim legal permès.


9). Inclusió a la Taxa per “Expedició de Documents Administratius” d’una bonificació del 100% en la quota resultant, prèvia demanda de les demandants i de l’informe municipal corresponent, a les persones en situació d’atur sense prestació o depenguin exclusivament d’una prestació social mínima.


10). Inclusió núm. 5 a la Taxa per “Recollida, Tractament i Eliminació d’Escombraries i altres Residus Sòlids Urbans” d’una bonificació del 100% en la quota resultant, prèvia demanda de les possibles llars beneficiàries i de l’informe municipal corresponent, aquells immobles on tots els seus membres estiguin en situació d’atur sense prestació o depenguin exclusivament d’una prestació social mínima.